Menu tworzone są w różnych kształtach
i rozmiarach, od wersji cyfrowych, idąc przez ręcznie rysowane tablice, kończąc
na klasycznych drukowanych. Są one kluczowym elementem układanki, jakim jest
plan sprzedażowy w restauracji czy barze. Są też wizytówką, pierwszym
wrażeniem, którego drugi raz nie wywrzesz. Dlatego ważne jest, aby dobrze je przemyśleć
i zrobić je z głową.
Według niedawnego raportu CGA
Menus z 2021 roku menu drinków jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na
decyzję o tym, co wypiją Twoi goście.
Ich skuteczność, projekt oraz
dostosowane do podstawowej grupy demograficznej przychodzącej do Twojego baru
będą skutkować większą ilością zamówień.
Według wspomnianego raportu CGA
Menu Report z 2021 r. 2 na 3 konsumentów sprawdza menu przed wizytą w barze lub
restauracji, dlatego ważne jest, aby menu było dostępne online w łatwy i
oczywisty sposób (specjalny folder ze zdjęciami na FaceBooku czy zakładce w
Google Maps). Musisz przygotować je tak, aby jak najlepiej odzwierciedlały Twoją
restaurację/bar. Ważne jest, aby Twoje cyfrowe kanały (strona internetowa,
media społecznościowe i biuletyny e-mailowe) były aktualizowane na bieżąco – to
samo tyczy się menu taktycznego i sezonowego. Muszą one zachęcać klientów do
odwiedzin.
W dzisiejszym wpisie skupię się
na „menu taktycznym”, na tym, jak wykorzystać je do generowania zysków i jak je
udoskonalać.
Co to jest menu taktyczne?
Zacznijmy do podstaw: czym zatem
jest menu taktyczne? W uproszczeniu – to skrócone menu z niewielkim wyborem
drinków, które będą służyć konkretnemu, ustalonemu przez Ciebie celowi.
Dla Twoich gości jest to migawka
Twoich największych przebojów, która pomaga im szybko wybrać drinka, a dla
właścicieli barów to świetny sposób na sprzedaż najbardziej dochodowych
kompozycji.
Ci drudzy mogą korzystać z menu
taktycznych, aby zmniejszyć wydatki, przyspieszyć serwis, a nawet sprawić, że
goście będą się czuli bardziej wyjątkowo w ich barze/restauracji (np. dzięki
sezonowym kompozycjom).

Zwiększ wydatki
Oczywiście nie swoje! Użyj menu taktycznego, aby skierować uwagę Twoich
goście do napojów zaprojektowanych z myślą o szybkim serwisie i o niskim beverage-cost. Sprawdza się świetne w okresach największego
ruchu. W tzw „tabace” możesz zmaksymalizować zyski, koncentrując się na
napojach, które można zrobić najszybciej i taniej dla Ciebie. Matematyka tutaj
jest dość prosta.
Wspaniale jest mieć szerokie menu i pochwalić się swoją ofertą, ale
ważniejsze, moim zdaniem jest, aby pomóc gościom w podjęciu decyzji. Niektórzy
mogą być przytłoczeni dużym wyborem i wtedy mogą być zmęczeni samym podjęciem
decyzji. Wybiorą wtedy najtańszą pozycje lub pierwszą z brzegu a tego nie
chcemy! Menu taktyczne pomaga im podjąć decyzję szybciej i konkretniej co
przekłada się na szybszy serwis (mniejsza okupacja pracownika) oraz na
zadowolenie gości (szybciej zamawiasz – szybciej dostajesz)
Może pomóc gościom w wyborze pozornie podobnymi opcjami, więc warto je ograniczyć
do kilku największych hitów. Np. wylistuj po jednym koktajlu z każdej kategorii:
klasyczna Margarita, Mojito, Negroni, Martini i Daiquiri, a Twoje główne menu
będzie prezentowało ich wariacje.
To podejście może pomóc Twoim gościom w podjęciu szybszej decyzji, zamiast plątać
się w gąszczu decyzji. To żadna gradka!

Specjalne okazje i sezonowość
Użyj menu taktycznego pokreślić jakąś
specjalną okazję, taką jak Walentynki, Dzień Matki, Halloween, Eid, Chiński
Nowy Rok itp. Stwórz krótką, niestandardową ofertę, równocześnie upewniając
się, że koktajle są opłacalne (beverage-cost) i nie wymagają skomplikowanego
sposobu ich tworzenia (zapomnij o trudnych garniszach i o widowiskowych
technikach, skup się na prostocie).
Możesz też jakąś wymyślić! Wyjdź poza
tradycyjne święta w kalendarzu, tworząc promocję wokół wybranych przez siebie
okazji, takich jak drinki po pracy, „happy-day”, „niedzielne sesje” itp. To
świetny sposób na stworzenie cyklicznych wydarzeń i zwiększenie Twoich zysków.
Wszystko, co musisz zrobić, to wymyślić 2 lub 3 specjalne pozycje menu dla menu
taktycznego i gotowe.
To samo można powiedzieć o
sezonowych specjałach, takich jak letnie coolery, zimowe grzańce i inne tego
typu koktajle. Po prostu wybieraj przepisy, które są wydajne i opłacalne, jak
to tylko możliwe, a jednocześnie sprawiają wrażenie premium i zapadają w pamięć
Twoich gości.
Syropy smakowe Mathieu Teisseire
mogą tutaj naprawdę pomóc pod względem wydajności i kosztów oraz zagwarantować
doskonały, powtarzalny smak za każdym razem.
Znajdziesz je pod linkiem: https://www.barexpert.pl/PL-H4/produkty/Search/catID=2/syropy-i-puree.html
Menu taktyczne to po prostu
strategiczne podejście do sprzedaży. Bądź kreatywny i nie trzymaj się tylko
jednego pomysłu. Myśl o nich jako o elastycznym elemencie Twojej taktyki, mają
przyciągnąć uwagę ludzi i zwiększyć zysk. Bądź zawsze krok przed gościem i na fali
trendów. Jeśli zauważysz trend na coś konkretnego (bubble tea, low ABV), wykorzystaj
menu taktyczne, to prosta droga do zysku!