Najlepiej zaopatrzone bary na
świecie zawsze oferują duży wybór alkoholi, miksów oraz dodatków. W założeniu
powinny być one szybko konsumowane i regularnie uzupełniane. Dzięki nim sporządzane
są koktajle dzięki którym, Twój bar zarabia.
Niestety, na większości barów sprawa
nie wygląda tak kolorowo. W rzeczywistości przeciętny lokal generuje 80% swojej
sprzedaży z zaledwie 20% produktów, które posiada na stanie. Bary kupują (czyli
tzw. overstackują) za dużo w przypadku 35% pozycji.
Cały ten niewykorzystany
produkt leży za barem i zajmuje cenne miejsce w magazynie. Co więcej, zamraża
on przepływ gotówki przez co zmniejsza się rentowność Twojego biznesu.
W
dzisiejszym wpisie chcę się skupić na tym jak tego unikać i jak przy pomocy
przemyślanej strategii zwiększać obrót kapitału, co za tym idzie, zwiększać zyskowność.

Przyjmij strategiczne podejście do zakupów
Jednym z takich rozwiązań jest
zastosowanie strategicznych kryteriów zakupowych podczas zaopatrywania lokalu.
Będzie to wymagało pewnych badań i zbierania danych, trwających mniej więcej
tydzień. Przez ten czas powinieneś zebrać informacje od kierownika danej sekcji
(np. szefa baru i barmanów) co pijają najczęściej Wasi Goście. Warto też
zasięgnąć słowa wśród samych Gości, warto wiedzieć jakie są ich ulubione
produkty i co najbardziej lubią z Waszego menu. Wystarczy potem to zweryfikować
przy pomocy danych sprzedażowych (takie raporty łatwo wygenerować w systemach
POS i sprawdzić czy faktycznie dane zebrane podczas „sondy” są zgodne).
Po zebraniu opinii i wszystkich
potrzebnych danych warto sklasyfikować produkty według popularności i ich
rentowności.
Przejrzyj swój asortyment
produktów i wyeliminuj wolno i rzadko sprzedające się pozycje. Może są jakieś
nowe lub modne marki czy kategorie, które mógłbyś wprowadzić do swojego asortymentu?
Każde wolne miejsce na barze warto uzupełnić czymś co pasuje do Twojego baru!
Magazynuj tylko to, co się dobrze sprzedaje i zamawiaj tylko potrzebne ilości.
Dokonuj corocznego przeglądu zapasów i bezwzględnie eliminuj to, co się słabo
sprzedaje.
Twoje relacje z dostawcami i
przedstawicielami handlowymi są również bardzo ważne. Pamiętaj, że ich pracą
jest sprzedawanie Tobie nowości, ale to Ty decydujesz czy dana pozycja jest Ci
potrzebna w danej chwili. Dystrybutorzy mają dostęp do sampli i nowości, Ty
generujesz im sprzedaż. Negocjuj indywidualne ceny produktów, które sprzedajesz
w większych ilościach. Dzięki temu możesz obniżyć koszt napoju zwiększając
sprzedaż, co przyniesie korzyści obu stronom.
Typy marek: house, na żądanie i premium
Większość barów serwujących piwa,
wina i alkohole oferuje trzy lub cztery poziomy jakości. Pierwszy poziom to
„house” lub „basic”: produkty, które Twój zespół serwuje, kiedy gość nie ma
preferowanego wyboru. Klient prosi o whisky, Ty wyjmujesz odpowiednią butelkę
ze speedracka, nalewasz porcje i kasujesz. Zazwyczaj są to marki, których
używasz w swoim menu koktajlowym. Najczęściej więc jest to budżetowa opcja. Te
pozycję powinieneś magazynować w największym wolumenie. Równie dobrze możesz
mieć umowę ze swoim dostawcą określającą, że te produkty będą lane w pierwszej
kolejności (tzw. Umowa partnerska)
Następnym poziomem jakości i ceny
jest „na żądanie”. Jest to marka, która jest specjalnie wymagana przez pewien
typ Gościa. Aperol, Campari, popularne marki szkockich whisky: pewne produkty
to „must-have” na barze i brak ich posiadania sprawia, że Twoje miejsce nie
wygląda profesjonalnie i na dobrze zaopatrzone. Negroni nie jest najczęściej
pijanym koktajlem z menu klasycznego, ale każdy bar na świecie powinien móc go
zrobić.
I wreszcie „premium” i
„super-premium” to marki najwyższej jakości co za tym idzie najdroższe, przez
co są najrzadziej zamawiane. Ale jeśli już masz Gościa z pokaźniejszym
portfelem, warto mieć coś co będzie chciał pić.
Decyzja, które marki powinny być
„premium” a które „na żądanie” należy do Ciebie. Zachowaj elastyczność i
zmieniaj swój „ranking marek” śledząc zachowania konsumpcyjne klientów i poznając,
które marki cenią najbardziej: zarówno pod względem wolumenowym (czyli takie
jakie najczęściej piją) jak i empirystycznym (czyli takich, które dają mu
poczucie „premium”).
Najczęściej zamawiane marki
powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne dla barmana. Spróbuj je umieścić w
dwóch miejscach, tak aby jedna butelka znajdowała się np. w speedracku, a druga
na półce za Tobą. W ten sposób jeden jest zawsze widoczny, jeśli drugi jest w ciągłym
użyciu.
Wartość dodana nowości
Ciekawość to pierwszy stopień do
piekła… i do ciekawości Waszych Gości. Ludzie uwielbiają wszystko, co nowe i
inne, czego nie mieli jeszcze okazji spróbować – zwłaszcza w kwestii alkoholu.
Cykliczne odświeżanie menu drinków i produktów sprawi, że będą oni zawsze
wracać – będą wiedzieć, że zawsze coś ciekawego i nowego znajdą właśnie u Was.
Zaopatrz się w popularne i
najbardziej znane (a zatem poszukiwane) marki premium. Zaprezentuj je za pomocą
oświetlenia punktowego, udekoruj ładnie półkę wokół nich. Mogą to być miski ze
świeżymi egzotycznymi owocami lub słoiki z kandyzowanymi cytrusami i dużymi
laskami cynamonu. Możesz także stworzyć scenerię wokół produktów, aby
odzwierciedlić sezonowe wydarzenia lub specjalne okazje/menu. Zwrócisz tym
sposobem wzrok Gościa – i co za tym idzie – jego ciekawość.
Produkty premium powinny
znajdować się na własnej, dedykowanej, wysokiej półce – podnoszące je fizycznie
wyżej sprawiasz, że są one obierane od razu lepiej. Twoi Goście szybko zauważą
Twoje najlepsze marki i mogą w myślach oszacować ich ceny. Nieznane szybko
staje się znajomym, intrygującym i tym najbardziej pożądanym.
Umieść swoje nowe produkty w menu
z sugestiami dotyczącymi nowych i ekscytujących dań – warto ludziom zasugerować
co do czego będzie pasować już w tym momencie. A jeśli masz do dyspozycji
świetnego fotografa, zorganizuj sesję zdjęciową, aby zaprezentować gotowe
drinki w menu i social media.

Co czyni bar skutecznym?
Back-bar
Dobrze rozplanowany „back-bar”
(czyli po prostu półki za barmanem) ułatwia klientom szybki przegląd dostępnych
pozycji i wstępny wybór produktów, a barmanowi płynną obsługę. To sprawia, że
praca Twojego zespołu jest łatwiejsza i bardziej produktywna.
Speed-rack
Czyli półka przyczepiona na
blacie roboczym. Umieszczając w nim swoje najczęściej serwowane marki
uzyskujesz błyskawiczny dostęp do nich. Zwiększasz szybkość serwisu i obrót.
Zachowanie czystości
Niechlujny bar wygląda
nieprofesjonalnie i utrudnia skuteczne przygotowywanie i podawanie drinków. Co
gorsza, sprawia wrażenie, że jesteś zdezorganizowany, a nawet niehigieniczny.
Niskie standardy przygotowywania produktów natychmiast zniechęcają i znacznie
podkopują reputację Twojego baru.
Bałagan to także wizualna
bariera, która uniemożliwi Twoim Gościom zobaczenie wszystkich marek na
ekspozycji przy barze. Przenieś cały sprzęt do przygotowywania koktajli i
świeże składniki z tylnego baru na przód. Zapewni to klientom dobrą widoczność
na Twoją ekspozycję i miejsce w pierwszym rzędzie podczas pokazu
przygotowywania koktajli, dodając element teatralny i wzbudzając zaufanie do
Twoich umiejętności. Ludzie bardzo lubią patrzeć na Twoje ręce, więc nie bój
się im ich pokazać!
Wiesz już zatem, że dobra
strategia jest twoim najlepszym przyjacielem, jeśli chodzi o zaopatrywanie
baru, a organizacja jest kluczem do wydajności i sprawnej obsługi. Zastosuj te
proste metody do prowadzenia Twojego baru, a wkrótce pojawi się większa
rentowność i przychód.
Zajrzyj do naszych przepisów, napisz
do nas maila a z chęcią pomożemy Ci zwiększyć rentowość Twojego baru przy
pomocy produktów dostępnych na naszym sklepie.