Ilość produktów:
Wartość zamówienia:
0
0,00 zł
Do darmowej wysyłki brakuje: 
350,00 zł


Jak skutecznie towarować bar i zwiększać jego rentowność
29.06.2023


jak-skutecznie-towarowac-bar-i-zwiekszac-jego-rentownosc

Najlepiej zaopatrzone bary na świecie zawsze oferują duży wybór alkoholi, miksów oraz dodatków. W założeniu powinny być one szybko konsumowane i regularnie uzupełniane. Dzięki nim sporządzane są koktajle dzięki którym, Twój bar zarabia. 

Niestety, na większości barów sprawa nie wygląda tak kolorowo. W rzeczywistości przeciętny lokal generuje 80% swojej sprzedaży z zaledwie 20% produktów, które posiada na stanie. Bary kupują (czyli tzw. overstackują) za dużo w przypadku 35% pozycji. 

Cały ten niewykorzystany produkt leży za barem i zajmuje cenne miejsce w magazynie. Co więcej, zamraża on przepływ gotówki przez co zmniejsza się rentowność Twojego biznesu. 

W dzisiejszym wpisie chcę się skupić na tym jak tego unikać i jak przy pomocy przemyślanej strategii zwiększać obrót kapitału, co za tym idzie, zwiększać zyskowność.


Przyjmij strategiczne podejście do zakupów

Jednym z takich rozwiązań jest zastosowanie strategicznych kryteriów zakupowych podczas zaopatrywania lokalu. Będzie to wymagało pewnych badań i zbierania danych, trwających mniej więcej tydzień. Przez ten czas powinieneś zebrać informacje od kierownika danej sekcji (np. szefa baru i barmanów) co pijają najczęściej Wasi Goście. Warto też zasięgnąć słowa wśród samych Gości, warto wiedzieć jakie są ich ulubione produkty i co najbardziej lubią z Waszego menu. Wystarczy potem to zweryfikować przy pomocy danych sprzedażowych (takie raporty łatwo wygenerować w systemach POS i sprawdzić czy faktycznie dane zebrane podczas „sondy” są zgodne).

Po zebraniu opinii i wszystkich potrzebnych danych warto sklasyfikować produkty według popularności i ich rentowności.

Przejrzyj swój asortyment produktów i wyeliminuj wolno i rzadko sprzedające się pozycje. Może są jakieś nowe lub modne marki czy kategorie, które mógłbyś wprowadzić do swojego asortymentu? Każde wolne miejsce na barze warto uzupełnić czymś co pasuje do Twojego baru! Magazynuj tylko to, co się dobrze sprzedaje i zamawiaj tylko potrzebne ilości. Dokonuj corocznego przeglądu zapasów i bezwzględnie eliminuj to, co się słabo sprzedaje.

Twoje relacje z dostawcami i przedstawicielami handlowymi są również bardzo ważne. Pamiętaj, że ich pracą jest sprzedawanie Tobie nowości, ale to Ty decydujesz czy dana pozycja jest Ci potrzebna w danej chwili. Dystrybutorzy mają dostęp do sampli i nowości, Ty generujesz im sprzedaż. Negocjuj indywidualne ceny produktów, które sprzedajesz w większych ilościach. Dzięki temu możesz obniżyć koszt napoju zwiększając sprzedaż, co przyniesie korzyści obu stronom.



 Typy marek: house, na żądanie i premium

Większość barów serwujących piwa, wina i alkohole oferuje trzy lub cztery poziomy jakości. Pierwszy poziom to „house” lub „basic”: produkty, które Twój zespół serwuje, kiedy gość nie ma preferowanego wyboru. Klient prosi o whisky, Ty wyjmujesz odpowiednią butelkę ze speedracka, nalewasz porcje i kasujesz. Zazwyczaj są to marki, których używasz w swoim menu koktajlowym. Najczęściej więc jest to budżetowa opcja. Te pozycję powinieneś magazynować w największym wolumenie. Równie dobrze możesz mieć umowę ze swoim dostawcą określającą, że te produkty będą lane w pierwszej kolejności (tzw. Umowa partnerska)

Następnym poziomem jakości i ceny jest „na żądanie”. Jest to marka, która jest specjalnie wymagana przez pewien typ Gościa. Aperol, Campari, popularne marki szkockich whisky: pewne produkty to „must-have” na barze i brak ich posiadania sprawia, że Twoje miejsce nie wygląda profesjonalnie i na dobrze zaopatrzone. Negroni nie jest najczęściej pijanym koktajlem z menu klasycznego, ale każdy bar na świecie powinien móc go zrobić.

I wreszcie „premium” i „super-premium” to marki najwyższej jakości co za tym idzie najdroższe, przez co są najrzadziej zamawiane. Ale jeśli już masz Gościa z pokaźniejszym portfelem, warto mieć coś co będzie chciał pić.

Decyzja, które marki powinny być „premium” a które „na żądanie” należy do Ciebie. Zachowaj elastyczność i zmieniaj swój „ranking marek” śledząc zachowania konsumpcyjne klientów i poznając, które marki cenią najbardziej: zarówno pod względem wolumenowym (czyli takie jakie najczęściej piją) jak i empirystycznym (czyli takich, które dają mu poczucie „premium”).

Najczęściej zamawiane marki powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne dla barmana. Spróbuj je umieścić w dwóch miejscach, tak aby jedna butelka znajdowała się np. w speedracku, a druga na półce za Tobą. W ten sposób jeden jest zawsze widoczny, jeśli drugi jest w ciągłym użyciu.


 

Wartość dodana nowości

Ciekawość to pierwszy stopień do piekła… i do ciekawości Waszych Gości. Ludzie uwielbiają wszystko, co nowe i inne, czego nie mieli jeszcze okazji spróbować – zwłaszcza w kwestii alkoholu. Cykliczne odświeżanie menu drinków i produktów sprawi, że będą oni zawsze wracać – będą wiedzieć, że zawsze coś ciekawego i nowego znajdą właśnie u Was.

Zaopatrz się w popularne i najbardziej znane (a zatem poszukiwane) marki premium. Zaprezentuj je za pomocą oświetlenia punktowego, udekoruj ładnie półkę wokół nich. Mogą to być miski ze świeżymi egzotycznymi owocami lub słoiki z kandyzowanymi cytrusami i dużymi laskami cynamonu. Możesz także stworzyć scenerię wokół produktów, aby odzwierciedlić sezonowe wydarzenia lub specjalne okazje/menu. Zwrócisz tym sposobem wzrok Gościa – i co za tym idzie – jego ciekawość.

Produkty premium powinny znajdować się na własnej, dedykowanej, wysokiej półce – podnoszące je fizycznie wyżej sprawiasz, że są one obierane od razu lepiej. Twoi Goście szybko zauważą Twoje najlepsze marki i mogą w myślach oszacować ich ceny. Nieznane szybko staje się znajomym, intrygującym i tym najbardziej pożądanym.

Umieść swoje nowe produkty w menu z sugestiami dotyczącymi nowych i ekscytujących dań – warto ludziom zasugerować co do czego będzie pasować już w tym momencie. A jeśli masz do dyspozycji świetnego fotografa, zorganizuj sesję zdjęciową, aby zaprezentować gotowe drinki w menu i social media.

 


Co czyni bar skutecznym?

Back-bar

Dobrze rozplanowany „back-bar” (czyli po prostu półki za barmanem) ułatwia klientom szybki przegląd dostępnych pozycji i wstępny wybór produktów, a barmanowi płynną obsługę. To sprawia, że ​​praca Twojego zespołu jest łatwiejsza i bardziej produktywna.

Speed-rack

Czyli półka przyczepiona na blacie roboczym. Umieszczając w nim swoje najczęściej serwowane marki uzyskujesz błyskawiczny dostęp do nich. Zwiększasz szybkość serwisu i obrót.

Zachowanie czystości

Niechlujny bar wygląda nieprofesjonalnie i utrudnia skuteczne przygotowywanie i podawanie drinków. Co gorsza, sprawia wrażenie, że jesteś zdezorganizowany, a nawet niehigieniczny. Niskie standardy przygotowywania produktów natychmiast zniechęcają i znacznie podkopują reputację Twojego baru.

Bałagan to także wizualna bariera, która uniemożliwi Twoim Gościom zobaczenie wszystkich marek na ekspozycji przy barze. Przenieś cały sprzęt do przygotowywania koktajli i świeże składniki z tylnego baru na przód. Zapewni to klientom dobrą widoczność na Twoją ekspozycję i miejsce w pierwszym rzędzie podczas pokazu przygotowywania koktajli, dodając element teatralny i wzbudzając zaufanie do Twoich umiejętności. Ludzie bardzo lubią patrzeć na Twoje ręce, więc nie bój się im ich pokazać!

Wiesz już zatem, że dobra strategia jest twoim najlepszym przyjacielem, jeśli chodzi o zaopatrywanie baru, a organizacja jest kluczem do wydajności i sprawnej obsługi. Zastosuj te proste metody do prowadzenia Twojego baru, a wkrótce pojawi się większa rentowność i przychód.

Zajrzyj do naszych przepisów, napisz do nas maila a z chęcią pomożemy Ci zwiększyć rentowość Twojego baru przy pomocy produktów dostępnych na naszym sklepie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem